• LINJEPUNKT Repro-Dalim.jpg

  • Linjepunkt Repros kunder beställer sina trycksaker online

    Linjepunkt Repros kärnverksamhet är bildbehandling, bildretusch och system för lagring och distribution av bilder och dokument. Företaget har också stor kompetens kring framtagning av PDFfiler för tryck, färghantering och kvalitetskontroll av tryck. Kunderna är såväl reklambyråer, fotografer som stora företag, främst inom modebranschen. Bland kunderna finns företag som NK, Peak Performance, Gant, Björn Borg, Gina Tricot, H&M, IKEA och J.Lindeberg.

    Pär-Anders Björklund är teknisk chef i företaget. Han berättar att många av företagets kunder är stora företag med kontor i många länder. Lokalkontoren måste på ett smidigt sätt få tillgång till och möjlighet att beställa trycksaker, utan att behöva skicka filer kors och tvärs. ”Det krävs ett centralt system som tillhandahåller allt material och som säkrar företagets grafiska profil. Samtidigt måste användarna enkelt kunna översätta och anpassa materialet.” berättar han.

    27278_2f7ee44e.png

    Ny onlineportal för att beställa trycksaker
    Sedan ett halvår är Linjepunkt Repro igång med dokumentgenererings-programmet Chili Publisher. Gant, Björn Borg och Peak Performance är några av företagen som nu kommit igång med sina egenanpassade beställningsportaler.

    ”När ett lokalkontor behöver en ny trycksak eller ska lämna en annons till tryck, loggar de in på beställningsportalen där alla företagets bilder och grafiska mallar finns samlat. Man väljer dokument, matar in de mått man vill beställa dokumentet i, gör översättningar och ändringar för att
    sedan göra en ”beställning”. Allt görs i ett lättanvänt webbgränssnitt, så användaren behöver inga kunskaper om layoutprogram. En tryckfärdig PDF-fil levereras sedan dit man önskar.” berättar Pär-Anders.

    Chili Publish – ett system att växa med
    ”Vi valde Chili Publisher för att det är ett modulärt system med många möjligheter. Ett system som vi vet att vi kan växa med. För oss var det också avgörande att systemet stödde att användarna i systemet själva kan ändra storlek på dokumenten och bilderna. Detta är en förutsättning för att
    kunna skapa lokala annonser med varierande och anpassade mått.” berättar han. Dessutom ser Pär-Anders en stor potential i att utnyttja systemet ännu mer för lokalisering av dokument.

    Man skulle kunna aktivera flera lokala versioner, som översättaren skulle kunna arbeta direkt i och se hur mycket plats som finns för texterna. Självklart skulle det innebära stor tidsbesparing att slippa skicka filer och ”klipp och klistra”. ”Nu ser vi fram emot att introducera Chili för fler av våra stora kunder inom modebranschen” säger Pär-Anders.

    Utbildning från NI Solutions konsulter
    ”Vi tog hjälp av NI Solutions konsulter för att komma igång med det nya systemet på ett effektivt sätt. De utbildade oss i Chili Publish och efter det har vi själva tagit hand om implementeringen och integrationen av systemet.” avslutar han.
    Kontaktperson NI Solutions:
    Magnus Lundgren
    Mob +46 709 34 77 22
    magnus.lundgren@nisolutions.se